La instrucció pública a Besalú en el segle XIX

El Boletín oficial de la Provincia de Girona es va començar a publicar el 24 de maig de 1834. En aquest primer número es publica la reorganització territorial que es va aprovar el 21 d’abril de 1834. Així la província de Girona queda dividida en sis partits judicials, Figueres, Girona, La Bisbal, Olot, Ribes i Santa Coloma de Farners.
La instrucció publica apareix en el segon número. S'informa de la formació de la Junta superior de escoles, segons disposa l’article 137 del reglament de 1825, composen la junta el senyor José Marcos de Sayz, Corregidor de Girona i governador militar i polític interí, el canonge de la col·legiata de Sant Feliu Narcís Xifreu, els mestres de primeres lletres Josep Nató i Antoni Soler, i el vocal secretari Francisco González.
Continua el Boletín deixant “perles per l’educació” dels infants, quan publica, per primera vegada, una  Real orden  que recomana a totes les cases d’instrucció primària l’art d’escriure amb lletra bastarda espanyola de Francisco Iturzaeta. Aquesta publicitat descarada continua amb els compendis d’història de Grècia i Roma de Gerónimo de la Escosura i el llibre Minerva de la Juventud de Juan Manuel Ballesteros. La llista de llibres per les escoles de primeres lletres és inacabable, es veu que tot llicenciat resident a la corte pot obtenir una recomanació per vendre els llibres a les escoles que per altra banda no tenen diners per pagar els mestres. Deixarem, doncs, de seguir aquesta publicitat literària per continuar amb l’educació.
El 31 d’agost de 1834, es publica un nou Real decret referent a la instrucció dels infants que comença: “Íntimamente persuadida de que la enseñanza primaria es uno de los más importantes beneficios que pueden dispensarse a los pueblos, y de que ningún otro puede contribuir más eficazmente a la felicidad de las familias, a la mejora de las costumbres públicas, al conocimiento y reforma de los abusos y a la consolidación de las buenas instituciones políticas, y enterada del estado deplorable en que se halla este importante ramo en alguna provincias de la monarquía. He tenido a bien resolver que una comisión, compuesta de sujetos ilustrados y celosos, se ocupe con presencia de los reglamentos actuales y de las noticias que habéis reunido en el ministerio de vuestro cargo en la formación de un plan general de instrucción primaria y en el que sin perjuicio de atender a la economía que exige el estado de los fondos públicos, se asegura la subsistencia de los profesores y el decoro que les es debido”.
El preàmbul del real decret posa el dit a la nafra! Qui a de pagar als mestres? Els ajuntaments! Qui té prioritat a l’hora de rebre diners dels ajuntaments? L’Estat. Qui passarà jornades de gana i de reclamacions per impagament? Els mestres. Qui es negarà a veure el problema? L’Estat!
El 25 d’agost de 1834 una real ordre comença a corregir alguns mals de l’educació: “ Ha llegado noticia que en algún colegio de esta corte se usa todavía el castigo de azotes a los niños, y siendo este modo de corregir contrario al pudor y a la decencia, y envileciendo tanto al que lo impone como al que lo sufre, se ha servido mandar quede abolido en todos los colegios y casa de educación de la monarquía semejante castigo y cualquiera otro que pueda causar lesión en los miembros, procurando los directores y maestros corregir los defectos de los alumnos per los medios de la emulación y del ejemplo, y con privaciones que no puedan producir funestas consecuencias en los físico ni en lo moral de aquellos”´.
I un cop assegurada, si més no de paraula, la integritat física dels nens, l’Estat torna a atacar l’educació. Aquest cop reben les càtedres de llatinitat: “He resuelto que se dirija esta circular a los señores gobernadores civiles para que en su vista se sirvan remitirla, con la brevedad que les permitan las demás urgentes atenciones, una relación en que se exprese lo siguiente:
1º Cuantas cátedras de latinidad dotadas existen en sus respectivos territorios, las cuales, por estar situadas en pueblos que según la nueva división no son cabezas de partido, deben suprimirse conforme a lo prevenido en el artículo 10 del Reglamento general del ramo, indicando a cuánto ascienden sus respectivas dotaciones, qué origen tienen, de qué fondos se pagan y si los de fundación particular, son, o no, reversibles a las familias de los fundadores, o deben aplicarse a otro objeto en el caso de suprimirse las cátedras.”
Besalú, que havia estat cap i casal d’un comtat, cap de vegueria, cap d’una sotsvegueria, seu d’un tinent de corregidor, en la reforma administrativa d’aquest any de 1834 , ha estat reduït a poble del partit judicial d’Olot. Segons la nova ordenança no pot tenir escola de llatinitat i el 8 de juliol de 1835 rep l’ordre de tancar l’escola que ha estat funcionant des de 1632/1641, quan l’abat de Sant Pere, Francesc Climent, destina unes rendes personals a pagar el mestre de llatinitat.



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