Maur Sablayrolles. Monjo benedictí (1873-1956)



 Maur de Sablayrolles va néixer a Mazamet, entre Carcassona i Albí, el 3 de desembre de 1873. Als 13 anys entrà de novici en el monestir d’Encalcat on va estudiar música i cant. L’abat d’Encalcat va demanar al prior de Solesmes, Andreu Mocquerau, -gran especialista de gregorià i considerat el millor mestre d’aquest art al món- que ensenyés cant gregorià als monjos i novicis del seu monestir. Sablayrolles fou un alumne avantatjat i quan Mocquerau tornà a Solesmes el va cridar per acabar de polir els seus estudis. Molt aviat el pare Maur comença a donar conferències a diferents ciutats franceses i alemanyes fins que li van encarregar fotografiar els documents gregorians espanyols.
Poc abans de començar la tasca, la seva comunitat es trobà amb l'atzucac d'obeir una llei francesa sobre associacions aprovada l’1 de juliol de 1901 que va significar que molts monjos, tinguessin que exiliar-se. Els benedictins d’Encalcat anaren a raure  primer a Parramon, Vall de Ribes (1903), i passats cinc anys (27/12/1908) a Sant Pere de Besalú, amb el beneplàcit del bisbe, cridats pel mossèn i alguns prohoms de la vila, entre els quals hi havia la família Llaudes.

Maur Sablayrolles
Sablayrolles aprofità l'exili forçós per començar (abril de 1904) la tasca de fotografiar el llibres de gregorià. Inicià el seu “Iter Hispanicum” per Girona on va conèixer a mossèn Miquel Rué que li facilità l’accés a l’Antifonari gironí.
       Quan va estudiar els còdexs de Ripoll, Vic i Girona, Sablayrolles s’adonà que hi havia una “notació” que té característiques pròpies: “la virga de la notació catalana, per la seva gruixària, s’acosta a la virga mossàrab i s’allunya de la de Sant Gall i de la francesa”, però va ser en els “neumes scandicus i torculus” on va comprovar que les diferencies entre les notacions catalanes i de Sant Gall eren més clares. Sablayrolles publicà diversos articles explicant aquestes troballes que va anomenar "notació catalana", a ‘Revista musical catalana’, a ‘Rassegna Gregoriana VIII’ i a ‘Sammelbände der IMG XII’.
 18.000 fotografies més tard, el pare Maur ja havia recorregut tota la Península i havia ampliat enormement l’arxiu gregorià de Solesmes. El resultat d’aquest viatge es pot llegir a Un viatge a través dels manuscrits gregorians espanyols on, en paraules de mossèn Miquel Rué: “hi fa la millor descripció litúrgica i musical que fins ara s’ha fet”.
Sablayrolles començà un nou viatge per la Península, aquest cop, per fer conferències i donar lliçons de gregorià a canonges i capellans de les diòcesis de Girona, València, Múrcia, Sevilla, Jaen, Osca,...
Mentre era a València dirigí les misses cantades del dia de Sant Josep i Pasqua que foren executades per més de 300 veus. A Múrcia dirigí una missa pontifical amb més de 200 veus. Va anar a Jaen cridat pel bisbe Dr. Laguarda per instruir a seminaristes i residents de la catedral.
Assistí al congrés musical de Sevilla (1908) i aprofità la seva estada per dirigir la “Schola” dels pares salesians d’Écija. Ja de tornada, va fer parada a Tortosa on també va donar lliçons de gregorià als seminaristes i dirigí una missa pontifical amb més de 300 veus. També s'aturà a Vic on instruí a canonges i clergues i als estudiants dels pares maristes.
Sablayrolles a Besalú arriba a temps per assistir a la restauració canònica de l’antiga abadia de Sant Pere de Besalú. La missa pontifical que es va celebrar el 7 de març de 1909, va ser celebrada per l’abat de la comunitat benedictina, dom Romain Blanquet, que va aprofitar el moment per llegir un decret de Roma pel qual se li atorgava el monestir de Besalú amb tots els privilegis que havia tingut i amb la facultat d’establir-hi un noviciat de la seva orde religiosa.
El nostre pare benedictí no va romandre massa temps a Besalú. Ara el cridaven de Lleó per dirigir la capella de música el dia de la consagració del nou bisbe, ara havia d’acompanyar al bisbe d’Albí a Montserrat, ara assitia a un congrés musical a Barcelona, ara dirigia els estudiants de cant del seminari de Girona...
Sant Pere de Besalú, de la mà de Sablayrolles, es convertí en un punt de trobada musical, en el gran referent de la música gregoriana. D’arreu arribava gent que volia assistir a les vespres, o a les misses pontificals o a les professions dels novicis. Besalú va esdevenir un destí turístic! La ruta? Sant Pere, el museu de prehistòria del mestre d’escola Bosoms i les ruïnes de Santa Maria de baix el castell.

A l'esquerra de la imatge, assegut, Maur de Sablayroles amb l'orfeó Catalunya de Cassà de la Selva, a la dreta, també assegut, el director de l'orfeó, mossèn Andreu Garcia, al Palau de la Música.
Sablayrolles coneix i reconeix la qualitat de l’orfeó català i ajuda a mossèn Gabriel Garcia a polir les veus de l’orfeó Catalunya de Cassà de la Selva. Aquest orfeó visità Besalú el 20 de juny de 1913, per “complacer los deseos de los reverendos padres benedictinos y a la vez que los orfeonistas mentados y en especial su director el P. Garcia, tiene el deseo de conocer y oir los cantos gregorianos de dicha comunidad benedictina”.
L’any 1916 s’organitzà a Besalú una setmana gregoriana dirigida per Maur de Sablayrolles. Besalú es tornà a omplir de seminaristes i capellans que volien assistir a les classes magistrals del nostre benedictí, fins i tot el bisbe, Dr. Mas, anuncià que estaria a Besalú del 10 al 15 de juliol. L’any següent fou la vila de Banyoles la que va prendre el relleu a Besalú, es pretenia fer de la setmana gregoriana la gran trobada del gregorià, malauradament no fou així.
El 19 de setembre de 1920, durant la festa major, es commemorà el novè centenari de la mort de Bernat Tallaferro. Santa Maria i la torre del rellotge foren l’escenari ideal per  representar un poema líric- dramàtic intitulat “Tallaferro” escrit pel pare Francesc Gay amb música de Maur Sablayrolles.
La comunitat de benedictins va marxar de Besalú tan bon punt pogueren tornar a França. Maur de Sablayrolles va continuar donant conferencies i ensenyant cant gregorià allà on el demanaven.
El 6 de març de 1929 es va fundar l’Escola de música litúrgica de la universitat de Nova York. El pare Deslongchamps fou nomenat degà i la facultat convidar a Maur de Sablayrolles a formar part de la nova escola.
Es va haver de recorre a dom Mocquerau per aconseguir que Sablayrolles acceptés la invitació. Finalment el benedictí es va embarcar en el S.S. Veendam que va sortir de Boulogne sur mer el 13 de desembre de 1929 i va arribar als Estats Units el 2 d’octubre del mateix any.
Manifest d'entrada als Estats Units.
Justine Ward (‘Justine Ward and Solesmes’ de Pierre Combe) explica que Sablayrolles fou rebut sense la cortesia ordinària que li havia d'haver atorgat el degà, el rector o de qualsevol altre funcionari de la universitat. Es més, diu que el seu treball es va veure maltractat amb traduccions “ridícules i grotesques” i per una actitud publica “agressiva i despectiva per part del degà”.  De mica en mica se li anaren reduir el nombre de classes fins a suprimir-les completament "la setmana anterior al recés de Nadal, sense previ avís".
Maur de Sablayroles va retornar a Europa on va morir l’any 1956.





Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

L'Orfeó de Besalú

La Guerra del francès a Besalú