L'Orfeó de Besalú
“Quantes vegades he sentit jo mateix
des del fons de ma pacífica cel·la retrunyir entorn del monestir algunes de les
més formoses melodies populars del cant gregorià! I eren nois, el jovent, els
homes, quins les cantaven! I el ritme era portat d’una faisó irreprotxable. I
Jo, breçolat per les ondulacions cadencioses em sorprenia extasiat com en un
somni.
Altres vegades i bastant sovint les
veus de que aquí parlo s’han apropat al monestir i han penetrar fins els
claustres. Uns d’aquest últims dies encara jo sentia als nostres obrers cantar
o xiular, mentre treballaven dins casa nostra, els Kyries de l’edició, els uns
després dels altres. Ells mescolaven també les melodies d’himnes amb les del
Glorie i del Credo. Entre altres, la graciosa melodia de l’himne de les Hores
menors de les festes de la Verge, d’una inspiració i frescor exquisida, era
transportada de temps en temps per les ondulacions aèries fins a nosaltres amb
son ritme perfectament trobat i executat. Donava gust sentir-ho. Hi ha
certament un encant i atractiu particular en escoltar les melodies gregorianes,
cantades amb ingenuïtat pels obrers mentre treballen.
Tot just fa pocs mesos que D. Ramon
Vilardell, metge excel·lent, fundava a Besalú un Orfeó...” Maur Sablayrolles,
20 de setembre de 1913, revista Scherzando, Girona.
Orfeó de Besalú. Imatge cedida per Joan Balateu. |
Tal vegada hi ha la possibilitat que l’orfeó
de Besalú naixés lligat a la societat ‘El Fomento’ i que més endavant es
separessin i creés una societat pròpia. Tenien com a socis protectors persones
tan reputades com la família Cambó, els Llosas i els Badia, els Bertrand i
Serra, l’Agustí Riera, en Victorià Estorch i en Francesc Monsalvatje.
Aquest mateix any de 1913, l’orfeó,
composat per unes cent veus, ja apareix en els programes de la festa major de
Besalú, fent concerts al seu domicili social i a l’ermita de Sant Ferriol.
Demostrant que tan podia cantar cançons populars com un “magnifico oficio de
canto gregoriano”.
Les intervencions de l’orfeó de
Besalú en els actes i misses solemnes que es feren al monestir de Sant Pere
esdevingueren constants i, allà, gairebé sempre foren dirigits per fra Maur
Sablayrolles.
El primer concert dels nostres
cantaires fou durant la visita de l’orfeó Catalunya de Cassà de la Selva (28 i
19 de juny de 1913). Estava previst que els orfeonistes besaluencs anessin a
esperar a l’orfeó visitants duent la seva senyera, podria ser que fos la
mateixa senyera que van confeccionar les noies de la vila per ‘La festa de la
Senyera’ que Francesc Cambó va
organitzar l’any 1900.
Però no tot foren flors i violes. Sembla
ser que l’alcalde de la vila no estava massa d’acord amb la gent que va
organitzar l’orfeó i que fins i tot va exigir a algun cantaire “en termes
enèrgics i amenaçadors, que s’abstingués de figurar en l’orfeó, doncs en cas
contrari la misèria i amb ella la fam, entrarien a casa seva, ja que li
prendrien el treball”. L’enuig de l’alcalde
va arribar a tal nivell que finalment va prohibir a l’Orfeó de Besalú lluir la
senyera.
Així doncs, segons una crònica del
Diario de Gerona, sortí de Besalú un comboi de 27 tartanes que anaren a Girona,
a l’estació del tren de Sant Feliu, on havien d’arribar els orfeonistes de
Cassà. Hi anaren, complint les ordres de l’alcalde, sense la senyera.
Les autoritats de Besalú reberen els
cantaires en el pont i tots plegats van anar fins la plaça de l’ajuntament on
es va cantar l’himne de la Senyera.
L’endemà, dia de sant Pere, es feu
una missa pontifical cantada per els monjos benedictins, des del cor, i per
l’orfeó Catalunya de Cassà de la Selva que estaven instal·lats sobre una tarima
construïda per l’ocasió a l’altar dels Dolors.
Concert de l'Orfeó de Cassà a la plaça de Sant Pere. |
Concert de l'orfeó de Besalú. Fotografies publicades per La Formiga d'or |
El 25 de gener de 1914, l’orfeó de
Besalú fa va fer el seu primer concert fora de la vila, van anar a Olot,
convidats pel Centre Catòlic d’Olot. Disposem de dues cròniques de la diada,
unad’un orfeonista (-), l’altra del Centre Catòlic (+):
-“Amb la perspectiva d’una diada de
les més cures d’hivern, els camins coberts encara per la neu glaçada, de la recent
nevada, poc menys que intransitables, després d’una nit de general insomni, a
les cinc del matí ens trobàvem ja tots reunits disposat a emprendre alegres la
marxa que feia dies esperàvem i temíem amb d’incertitud de les coses
inconegudes, temorosos de qualque incident que enterbolís l’alegria de la
festivitat.
Ara l’un, ara l’altre, anaven
arribant els carruatges i amb tot ordre ens anàrem col·locant, cada hu en son
lloc, sentint-se per tot arreu fresques riallades de veus argentines,
esclatades per les orfeonistes, que imprudents sortien desabrigades al carrer,
en busca de son seient que amb la fosca de la nit no trobaven, i amb un espai
de temps que no passaria de mitja hora sortiren les setze tartanes portadores
de l’Orfeó.
Amb poca diferència arribàrem sense
incidents a Castellfollit, lloc previament designat per esmorzar, on els
escassos transeünts que dirigits a sos quefers o sortits de l’església passaven
per aquell lloc quedaven un moment sorpresos contemplant aquella alegra
joventut que donava un caient de primavera a un matí cru d’hivern, més de seguida
quedaren enterats de l’objecte d’aquella animació desacostumada.
Desentumides les cames i previ aquell
refrigeri, pujàrem altra volta a nostres carruatges i amb una puntualitat que
desdeia de la fama ben fonamentada del bell sexe, arribàrem feliçment a
Olot...”
+“Amb tota la puntualitat que es pot
desitjar en aquest casos, varen arribar a les 9 del matí les nombroses tartanes
que conduïren els expedicionaris de Besalú, als quals sortiren a esperar fins
el carrer de Girona, les juntes en ple del Centre Catòlic i nombrosos socis del
mateix”.
-“Fetes les presentacions i saludos
de rúbrica precedits per la senyera de l’Orfe´, al cap la típica barretina,
adornades les noies amb la bella mantellina blanca que feia ressaltar sa
hermosura, passàrem els carrers d’Olot en mig de gran gernació que es parava i
saludava nostre pas, anant directament a l’església de la Verge del Tura, on no
refets encara de la impressió de l’arribada i tremolant de fred, trencàrem
tímidament el silenci del temple amb les hermoses melodies de la Salve
gregoriana de salutació a la Verge”
+“...alternant les veus femenines amb
les masculines i amb acompanyament d’orgue. Acte seguit s’encaminaren al
hostatge del Centre Catòlic i, un cop els orfeonistes hagueren descansat,
s’organitzà de nou la comitiva que s’encaminà a l’església parroquial...”,
-“...que amb sa severa grandiositat,
atestada de fidels disposats a escoltar les notes gregorianes de la missa, era
pel qui sortíem per primera volta a fer-nos conèixer, motiu de pregona emoció”.
+“L’orfeó se col·locà en un clos preparat
a l’efecte en la nau central i molt a prop de l’orgue, la senyera va ésser
col·locada en un lloc preferent al presbiteri. Tot el que cantaren ens agradà
molt, però sobretot el Kyrie, que per la seva factura, omplia l’ambient
d’espiritual solemnitat”.
-“De seguida, deixant de pas la
senyera al local del Centre Catòlic, anàrem acompanyats per la junta i bona
part dels socis al Museu Municipal, on poguérem admirar els antics i artístics
objectes de totes menes i èpoques, les escultures d’en Clarà i la sala de
dibuixos i cartells cedits per en Malagrida”
+“Encaminant-nos després cap a la
fonda Resplandís, on els hi fou servit un esplèndid i variat dinar. A les dues
ens dirigirem novament al Centre Catòlic, on es va servir un cafè d’honor, al qual correspongueren ells
deixant sentir les hermoses peces ‘Muntanyes regalades’ i ‘L’Empordà’...”
-“...per avançar qualque audició i
poder-ho sentir els qui no tenien seient al teatre pel concert que cantàrem a
la vetlla davant d’un públic selecte que omplia totalment llotges i galeries”
+“Una escollidíssima concurrència,
tan nombrosa que no deixava cap lloc per ocupar, demostrava l’interès creixent
que desperten a Olot les audicions musicals. El programa presentat per l’Orfeó
era realment suggestiu, se’n sortí força airós, tenint en compte el poc temps
que ha pogut empleiar en l’estudi del suculent programa.
Després del concert, tingué lloc en
el saló del cafè una reunió íntima...”
-“...per descansar que bé ho
mereixíem després del treball del dia rebent felicitacions i els encoratjaments
de tots per continuar nostra obra i corporació ens acompanyaren a la fonda on
nostre presidents, senyor Caselles, donà en nom de tots les gracies als del
Centre Catòlic...”
+“Mossèn Pere Pujol amb frase
eloqüent i en nom del Centre Catòlic donà comiat a l’orfeó felicitant-lo, també
felicità al seu president i al director, senyor Vilardell, qui amb una
abnegació admirable ha sabut unir al diari deure de la seva difícil professió
de metge, la santa labor de propagar la cultura”.
-“Després de sopar marxàrem tot
seguit a Besalú, posant així terme a tan gaia festa que per esser la primera
sortida, després de vèncer els nombrosos obstacles sorgits en sa organització,
ens deixà un record imborrable de satisfacció i gratitud envers nostres amics
d’Olot”.
[L’èxit que va
tenir l’Orfeó de Besalú a Olot va provocar que els olotins constituïssin una
entitat coral: “Abrigase la
esperanza de que, a no tardar, los olotenses contaran con un importante orfeón,
compuesto de señoritas, hombres y niños, en número de 80, por lo menos”.
La presentació oficial de l’orfeó Popular Olotí es va fer el 27 de juny de
1915.]
Orfeó de Besalú a Cassà de la Selva. Imatge d'Interner de Miquel Riu. |
I els concerts dels besaluencs
continuen, sempre lligats a les festes religioses: “El dia de la Pasqua de
Resurrecció amb gran esplendor i alegria la ‘Societat Orfeó de Besalú’ va
organitzar una vetllada pels seus socis i protectors i les famílies dels
orfeonistes en sos hostatge social”. La nota de premsa fa especial esment a la
secció de tiples concretament a les senyores Maria Estela, Lola Collboní,
Rosita Fontané i Margarida Adroher.
Durant la festivitat de corpus es va
celebrar un solemne ofici a Sant Pere on cantaren la gran missa del Centenari
de Jaume Balmes de mossèn Romeu.
El 20 de desembre de 1914, feren un concert
a Banyoles que resultà igual de lluït que el d’Olot, omplint el teatre Vila.
Durant les festes de Nadal tornaren a
cantar a Besalú, a la seva seu social. En acabar l’acte un membre de l’ajuntament,
que finalment començà a reconèixer l’esforç dels cantaires, va posar un llaç
amb una dedicatòria a la “Senyera”.
El 10 d’octubre de 1915 s’organitza
un aplec a la Mare de Déu del mont. Les cròniques dels diaris ens tornen a
posar al dia: els besaluencs sortiren de la vila a les 5 del matí per anar a cercar la
Verge i, amb altre gent que s’hi havia aplegar, la van baixar amb fins el ‘el
pla d’en Solls’ on es va celebrar un ofici solemne cantat per la comunitat
benedictina de Besalú que s’alternà amb l’orfeó de Besalú interpretant la missa
del Centenari de Balmes de mossèn Romeu. En acabar l’ofici l’Orfeó de Besalú va
cantar diferents cançons populars que foren molt aplaudides.
Dies més tard, la junta de l’Orfeó va
decidir nomenar soci honorari a Tomàs Sobrequés, professor de música de
l’Escola Normal de Mestres de Girona.
Les actuacions de l’orfeó es fan cada
cop més esporàdiques i gairebé sempre al seu local social, amb tot el seu
repertori no para de créixer i durant el mes de març de 1917 fa un concert on
barregen els alegrettos i els adagios de Beetoven amb les cançons més populars
de Morera.
Tres anys més tard, 1920, els
benedictins anuncien que volen tornar al seu monestir d’Encalcat. Ho feren el
1923, aquest mateix any mort mossèn Miquel Prat, l’orfeó està tocat, li falta
una part de l’ànima i l’estimat mestre de cant.
qui tenia aquesta informació?
ResponEliminaRamon Vilardell Codina
rvilardell@ciccp.es