Les relíquies de Sant Vicenç, 1720
Els priors de Santa Maria eren, de
temps immemorials, o com es deia en els documents “de tant de temps que no
hi ha memoria d’homens” els capellans majors de l’església parroquial de la
vila, de fet ells mateixos deien que el comte bisbe Miró els va nomenar quan fa fundar la comunitat de canonges a Santa Maria de Besalú.
En època dels abats de Sant Ruf, els
priors van dividir el territori besaluenc en dues parròquies, la de la vila i
la forana. I, encara, dividiren la forana en dues domes. Al costat esquerra del
riu Fluvià crearen la doma de Fornells i al dret la doma de Pampilona. Cada
setmana, un dels dos domers administrava l’església, és a dir, feien de setmaners.
Per aquesta tasca el prior els cedia una part de les primícies que rebia de la parròquia forana. Les
porcions eren tan minses que va dur a més d’un litigi per aconseguir-ne un augment.
Amb els anys, la devoció popular, empesa
pels mateixos eclesiàstics, va establir confraries que aviat tingueren altars on
s’hi esmerçaven uns diners que administrava un prevere que rebé el nom de
beneficiat. Sant Vicenç n’arribà a tenir dotze.
El prior de Santa Maria va haver de
reorganitzat lleugerament la comunitat de preveres residents a Sant Vicenç, per
això va crear l’ofici de diaca i el de sagristà o diaconil, ambdós rebien els
seus emoluments de les rendes del prior.
Els bisbes giraven o feien visites
cada cert temps, el concili de Trento ho va regular a una cada dos anys. En aquestes
visites es comprovava l’estat de l’edifici, si estava ben proveït de tots els
útils necessaris per la celebració, si les robes eren prou decents i quines
eren les relíquies que guardaven.
A l’any 2008, Miquel Fumanal, publicava
un article (“Culte i art a Sant Vicenç de Besalú durant la baixa edat mitjana
(x. XIII-XV) en el llibre dedicat a La parròquia de Sant Vicenç. Allí explicava
on estaven recondits els ossos de Sant
Vicenç, i esmentava dos reliquiaris. Lourdes Sanjosé, en el mateix llibre, (“Aportacions a la història de l’art a Sant Vicenç de Besalú (s. XVI-XVIII) recollia una visita pastoral que bisbe de Girona Francisco
Arévalo de Zuazo que va girar entre 1599. “Amb motiu de la seva visita,
el bisbe Zuazo va veure el reliquiari de fusta daurada que hi havia sobre el
sagrari, fent palesa la significació de les relíquies que estotjava, les va fer
posar totes sobre la taula i anotà que es tractava de restes del cos de Sant
Vicenç «Hoc est corpus Sti. Vicenty, pbri et martyris».
Arqueta de Sant Vicens
Anys més tard, en el llibre de
capbreus del prior Moxi hi trobem unes anotacions que fan:
«Als 31 agost 1720. La reverent
comunitat de preveres de Sant Vicenç de Besalú ab lo motiu de que havia més de
100 anys que, en lo primer dia de la Dominica del mes de setembre, resavan tot
lo Divinal Offici de St. Vicens martir y que dubtaven si per asso tindrien Decret
de sa Santedat. Perço resolgueren obrir una caxeta de uns 3 palms de llarch que
hi ha dins un Armari de la Sacristia de dita Iglesia de St. Vicens. Y en effecte
la obriren en presencia de 3 regidors de la vila de Besalú y no trobaren en
ella lo dit Decret de sa Santedat, si sols dins una Bolsa de Luda que es dins
la dita caxeta, se troba un paper escrit del thenor seguent:
Reliquias de St.
Vicens Capella màrtir de Besalú, en qual paper si troba un tros del cap de dit
St. Vicens y en lo dors de dita bolsa se troba lo seguent: “tres: trossos de la testa de St.
Vicens màrtir, dos cuxas, dos trossos de la cama y altres ossos del cos de dit
St. Y havia escrit lo seguent corpus Santi Vincentÿ Presbiteri et martiris.
Dn. Francisco Arevalo de Suasso, bisbe de Girona visitant la present Iglesia als
11 febrer 1599 hi regonegue estas Santa Reliquias. De quibus òmnibus”.»
Aquell any de 1720 exercien el càrrec
de regidors, Francesc Puig, notari i jutge de la Cort Reial de la vila; Benet
Mir, sabater i clavari de la vila per nomenament reial; Vicenç Manyach, cirurgià;
Joan Noguera, corder; Josep Salers, argenter; i Josep Cruset, traginer. Tots
ells havien tingut un paper destacat en la Guerra de Successió a Besalú, ells
foren, junt amb els altres prohoms de la vila, els qui decidiren posar-se sota
les ordres de l’arxiuduc d’Àustria i per aquest motiu tots foren rellevats del
seu càrrec, per ésser sospitosos d’infidelitat, abans d’acabar dit any.
De totes maneres el tinent de
corregidor que s'havia elegit per la sotsvegueria de Besalú tampoc va ajudar a
crear un ambient de confiança en la nova administració. A Besalú hi havia el
costum de passar comptes de totes les administracions cada any però els primers
anys de l’administració borbònica foren un desgavell. El tinent de corregidor,
Ramon Pastell, va trencar amb tots els esquemes anteriors. Mai va voler establir
la seva residència a Besalú malgrat estar-hi obligat pel mateix decret de Nova
Planta i per les sentències dictades contra ell en aquest tema. La despreocupació
de la vila de Besalú fou total, no va convocar en cap ocasió als regidors per
rendir comptes i aquest, seguint el seu exemple tampoc l’exigiren a l’hospitaler,
ni als administradors de la Pia Almoina, ni als obrers de Sant Vicenç.
Els regidors de la vila van començar
a actuar sense seguir les passes establertes en el Concili de Trento i molt aviat es van començar a
nomenar “Protectors, governadors y generals administradors de les confraries de
gremi” de les esglésies de Santa Maria i Sant Vicenç. Això els va donar força
per:
«Als 31 agost 1720.-
Tres regidors de Besalú requiriren a la comunitat de St. Vicens de dita vila perque
en atenció de ser las armas de dita vila esculpides a la caxeta de las relíquies
de St. Vicens pre. y màrtir y que per est y altres motius ells eran amos de
ditas relíquies, la dita comunitat fes fes un pany y dos claus en dita caxeta y
la una la tingues dita comunitat y la altre dits regidors o be los obrers de
dita Iglesia. A qual requesta respogue dita comunitat que venia be en fer fer
ditas claus però no, en que ningun secular ne tingues alguna per ser esto
prohibit ab un decret de la sagrada congregació de que ne oferiam fer ostentació
y al mateix temps se reservaren lo temps de dret per respondrer ab mes extencio
y los protestaren per la injuria feta de haver posat dos homens ab armas de
foch en la porta de la sagristia de dita Iglesia de St. Vicens y protestaren de
recórrer a legítim superior».
Els preveres de Sant Vicenç no acceptaren donar les claus de la caixeta als
regidors. Tenien clar que les “coses” de l’església no podien estar regides pels
civils i van argumentat que hi havia un decret de la Sagrada
Congregació de Ritos que prohibia als seculars tenir les claus dels
llocs on es guardaven les relíquies.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada